Oudere fietsers in Rotterdam

Van een 71-jarige mevrouw uit Rotterdam, die al vele jaren lid is van de Fietsersbond, kregen we onderstaande fietservaringen doorgestuurd, met wensen t.a.v. het fietsbeleid in Rotterdam. Veel van deze zaken zijn ook voor het bestuur van de Fietsersbond Rotterdam herkenbaar en we willen ze graag onder de aandacht brengen van de gemeente en de lokale politiek. Immers, het beleid en de maatregelen met betrekking tot de veiligheid voor oudere, kwetsbare fietsers is dé graadmeter voor goed fietsbeleid.

ouderefietser

Ik ben een 71 jarige vrouw en fiets op een elektrische fiets. Ik vind bochten naar rechts meestal moeilijk te nemen en stap dan vaak af. Ook heb ik moeite met het weer opstarten nadat ik voor een rood stoplicht stil stond, omdat de weg dan bijna altijd omhoog gaat. Dat maakt het opstarten moeilijker voor ouderen met minder kracht. Jongeren zouden zich er ook meer bewust van moeten zijn dat ouderen zich vaak onzeker voelen op de fiets en dat ze in de buurt van een ouderen geen onverhoedse bewegingen moeten maken en ze ruim baan moeten geven. Daarom ook zou het goed zijn als mensen niet naast elkaar rijden op het fietspad, zeker niet als er een tegenligger aankomt. Er rijden nog steeds veel fietsers zonder licht op de fiets. Dat moet strenger aangepakt worden. Ook zouden fietsers minder vaak voor rood moeten stoppen: het telkens stoppen en weer opstarten is voor veel ouderen een belemmering. Een lange weg, zoals bijvoorbeeld de Kralingse Zoom, zou een soort fietsbaan met voorrang voor fietsers moeten worden en met speciale, goed gemerkte oversteekplekken voor de (meestal) onoplettende studenten en met hekken waar niet overgestoken mag worden. Ook moet de mogelijkheid tot fietsparkeren uitgebreid worden en fout parkeren sneller aangepakt worden. Zie bijvoorbeeld de fietsen tegen de bomen op onder andere de Blaak. Het zou voor fietsers ook verboden moeten zijn om als spookrijders tegen de richting in op het fietspad rijden. Misschien moet er een tijdje een soort van fietspolitie komen en een grootscheepse bewustwordingsactie rondom het nieuwe fietsbeleid en de kwetsbaarheid van ouderen.

Zie ook: website voor oudere fietser