Nieuwe brug of tunnel: veiligheid fietsers staat voorop bij de Fietsersbond Rotterdam+Regio

Het NRC laat voorzitter Fietsersbond zeggen: “ga dan maar lopen”. Heel geestig als je een studentenblaadje bent. Maar tegen een landelijke en zeer gerespecteerde krant zeggen wij: niet eerlijk! Want alle zeer goede vragen van Marjolein Kooyman heb ik beantwoord met Veiligheid, Veiligheid, Veiligheid. Zie hieronder mijn open brief aan de redactie van het NRC. Het echte nieuws is namelijk dat de auto in dit plan niet op Nummer EEN staat. Dat is uniek! 

Geachte Redactie,

Wat leuk dat het NRC mij aanhaalt en zo prominent plaatst in het artikel “Rotterdam is verbouwereerd over plan voor nieuwe brug’ https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/05/waanzin-dat-er-nu-een-brug-komt-omdat-dit-goedkoper-is-a4144168

Een puik stukje tekst waar menig Rotterdammer zich in kan vinden denk ik. En een hele eer dat mijn naam zo prominent uitgeschreven staat. Een naam die al generaties lang – ook prominent – verbonden is aan deze stad.

Jammer alleen dat het niet het punt was wat ik maakte. Hier wat ik gezegd heb op de zeer goede vragen van Marjolein Kooyman:

Wij zijn blij met iedere oever verbinding. Omdat gebleken is dat dit welvaart ten goede komt. En bewegingen van bewoners door de hele stad oplevert. Een brug of tunnel is ons om het even. Er komt een kunstwerk en beide hebben hun voor- en nadelen.

Wij kijken alleen naar de fietser: de veiligheid en de toename van het fietsgebruik. En deze oeververbinding, brug of tunnel, zet in op wandelen, fietsen en OV als belangrijkste mobiliteiten, en voor het eerst in decennia niet de auto op nummer één. Met name dat laatste is het echte nieuws! Onenigheid en verschillende belangen en meningen zijn er altijd bij iets groots en nieuws. Maar dit terzijde. Terug naar het interview.

Ik vertelde: tunnels hebben het voordeel dat de uitrijsnelheid aan de uiteinden laag is. Bij bruggen niet, daar is de snelheid juist hoog. En, heb ik gezegd, bij deze brug hoger dan bij lagere bruggen. Onze ervaringen met de verschillende Rotterdamse bruggen heb ik toen genoemd; de Van Brienenoordbrug en de Erasmusbrug omdat het hoge bruggen zijn. Hoge snelheid naar beneden meteen opgevolgd met kruispunten zijn geen goed idee. Haakse bochten ook niet. Mooie fietssnelwegen op de brug en een ‘geitenpaadje’ als vervolg ook niet. Daar zit dan een vernauwing. En opstoppingen zijn gevaarlijk.

Over de klim zei ik dat het inderdaad een hele zware zal worden. Ik ken de Van Brienenoordbrug en haar kleinere zusje de Erasmusbrug. Dit was het moment om iets te zeggen over een veiligheidsaspect wat te vaak over het hoofd gezien wordt!

Ik zei dat ik hoop dat de ingenieurs nu (eindelijk eens!) schuine stoepranden nemen. Waarom? Als de fietser moet stoppen omdat het te zwaar is (brug op), en gaat lopen, dan is het veiliger om eerst uit te wijken naar het wandelgedeelte. En daar af te stappen. Iedereen weet dat op een weg stoppen levensgevaarlijke situaties voor achteropkomend verkeer kan opleveren!

Het is inderdaad heel grappig dat de redactie de voorzitter van de Fietsersbond Rotterdam+Regio laat zeggen “ga dan maar lopen”. In een studentenblad kom je daar nog wel mee weg. Maar tegen een landelijke en zeer gerespecteerde krant zeg ik: “niet eerlijk!”.

Ik ben al decennia trouw abonnementhouder bij het NRC. Blijf doorgaan met goede journalistiek, kom weer terug naar Rotterdam en … ga allemaal fietsen.

Willem-Frederik Metzelaar

Voorzitter Fietsersbond Rotterdam+Regio

Categorieën