Veiligheid Het college wil de verkeersveiligheid verbeteren door de snelheid te verlagen. 80% van de ongevallen gebeurt op 50 km/u wegen. Het aantal ongevallen zal afnemen als er op minder wegen 50 km/u gereden mag worden. Bovendien is de impact van een verkeersongeval met 30 km/u veel minder groot, voetgangers en fietsers hebben bij een aanrijding met een auto zelfs 90% meer kans het ongeval te overleven. Inrichting van straten Wethouder Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal: “30 km/u wordt de norm. Hoe we het in de hele stad gaan invoeren, bekijken we nog. We beginnen al op kleinere schaal. Komend jaar en in 2023 gaat de snelheid al in 18 straten van 50 naar 30.” Die straten worden daarvoor, in overleg met omwonenden, ook anders ingericht. Er komt meer ruimte voor langzaam verkeer en meer verkeersremmende maatregelen. De snelheidsverlaging naar 30 km/u zorgt voor een veilige en aantrekkelijke stad. De verwachting is dat het aantal autoritten in de stad met 78-duizend afneemt, doordat mensen kiezen voor de fiets of OV. Daarbij helpt de lagere snelheid om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken. Met de snelheidsverlaging sluit Rotterdam zich aan bij de Stockholm Declaration die door ministers van 140 landen is ondertekend. In Nederland zijn andere steden zoals Utrecht, Groningen en Amsterdam ook bezig met plannen om de snelheidsverlaging door te voeren. |
In 2023 moeten er landelijke kaders komen voor de norm van 30 kilometer per uur in de stad. Tot die tijd zet Rotterdam alvast in op 18 straten, waaronder de Walenburgerweg:
Categorieën