Klachten over de buitenruimte

Erger je je ook regelmatig aan kapotte straatverlichting, losliggende tegels, scheuren in het asfalt of afgewaaide takken die hinderlijk op het fietspad blijven liggen? Hieronder lees je waar je dat kunt melden.

klachten

 

Dé instantie die hier over gaat is de ‘wegbeheerder’. Dat is meestal de gemeente, soms de provincie, maar het kan ook het waterschap of Rijkswaterstaat zijn. Grofweg zijn er drie mogelijkheden om bij de wegbeheerder te klagen of aandacht te vragen voor dit soort problemen:

 

  • De ‘BuitenBeter’-app op je mobiele telefoon gaat makkelijk en snel, vooral als je niet weet wie de wegbeheerder is. Als je de app op je telefoon of tablet hebt geïnstalleerd, kun je met een foto aangeven wat er aan de hand is, met GPS wordt de locatie aangegeven en je kunt ook er ook een beschrijving bijvoegen van het probleem. Je moet minimaal de plaats en een ander kenmerk aangeven. Geef bijvoorbeeld aan welke lantaarnpaal het niet doet (ze hebben een nummer). Als je de melding hebt verstuurd krijg je een bevestiging per mail en kun je later nog bekijken wat er met je klacht is gedaan. Bijna alle gemeenten reageren op het gebruik van deze app. Download hier de BuitenBeter-app
  • De ‘Verbeter de buurt’-app op je mobiel. Ook hiermee werken veel gemeenten en andere wegbeheerders samen.
    Als je deze app opent komt de kaart van het gebied waar je op dat moment bent naar voren. Als je een melding maakt, kun je kiezen uit een ‘probleem’ en een ‘idee’. Door een keuze te maken kun je op de kaart aangeven wat de locatie is en wat er aan de hand is, eventueel met een foto. Ook hier krijg je weer een bevestiging per mail. Hier kun je de app downloaden. Met deze app kun je dus ook voorstellen doen voor verbeteringen. Je kunt ook ideeën van anderen ondersteunen.
  • Een derde mogelijkheid is om direct contact te hebben met de wegbeheerder. Dus de gemeente, provincie of het waterschap. Meldingen binnen de gemeente Rotterdam kun je doen op de site van de gemeente. Je kunt dan direct een formulier invullen met het soort klacht en de locatie. Wil je klachten telefonisch melden, Dat kan ook: 14 010. Zeker als er spoed bij is, of een gevaarlijke situatie dan bel je 14 010. Zowel de telefoon als het formulier op de site zijn geschikt om meldingen over de buitenruimte door te geven. Behalve voor Rotterdammers is dit nummer ook voor de inwoners van Schiedam, Maassluis, Lansingerland, Albrandswaard, Vlaardingen en Capelle aan den IJssel. Ook voor klachten in het Rotterdamse deel van het havengebied, Hoek van Holland, Rozenburg, Hoogvliet en Pernis kun je op de site of bij 14 010 terecht.
  • Een aantal wegen en paden buiten de bebouwde kom is in beheer bij het waterschap of hoogheemraadschap. In onze regio kun je te maken hebben met:
  1. ten noordwesten van Rotterdam, grofweg het Westland tot Leiden, is Delfland het waterschap (hhdelfland.nl),
  2. ten noordoosten van Rotterdam, van Zoetermeer tot Gouda en de Krimpenerwaard is Schieland en Krimpenerwaard het hoogheemraadschap (schielandendekrimpenerwaard.nl) en
  3. ten zuiden van Rotterdam, de eilanden en waarden als IJsselmonde, Hoeksche Waard, Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee het waterschap Hollandse Delta  (wshd.nl).

Omdat niet altijd duidelijk is wie de wegbeheerder is, is het gebruik van een app, indien mogelijk, de makkelijkste optie. Je kunt natuurlijk ook gewoon vanuit huis een melding doen in de BuitenBeter-app, de Verbeterdebuurt-app, of op de site en/of het telefoonnummer van de gemeente.

Als Fietsersbond Rotterdam+Regio willen we het ook graag weten als je klachten of opmerkingen hebt en meldt. Laat dat ons hier weten! Die informatie kunnen we goed gebruiken bij ons overleg met ambtenaren van de diverse gemeenten.