Direct naar inhoud
Fietsersbond Rotterdam+Regio

Rotterdam goed bezig voor de fiets en 50 wordt 30 km/uur

Gepubliceerd op:

We hebben al eerder op deze site aandacht besteed aan de verkeersexperimenten die de Gemeente Rotterdam uitvoert. Wij als Fietsersbond vinden dat Rotterdam goed bezig is!

We hebben al eerder op deze site aandacht besteed aan de verkeersexperimenten die de Gemeente Rotterdam uitvoert. Onder de titel Rotterdam test de toekomst’, wordt onderzocht hoe de stad vriendelijker kan worden voor voetgangers en fietsers.
In het Algemeen Dagblad is hier in juni zeer negatief over geschreven; de Fietsersbond denkt dat deze experimenten misschien leiden tot individuele ergernis, maar ook tot maatschappelijke vreugde in de vorm van schonere lucht en veiliger straten. Het onderzoeken waard dus.

Die ‘Rotterdamse Mobiliteits Aanpak’ bestaat uit een aantal experimenten om te onderzoeken hoe dit gemeentebestuur kan komen tot een goed bereikbare en gezondere stad. Het resultaat is, als de experimenten slagen, dat het aantal fietsers en voetgangers stijgt. Rotterdam wil daar in de binnenstad ruimte voor bieden. Zeker als ook de luchtkwaliteit omhoog gaat. We noemen de voor fietsers meest relevante experimenten:

Daarom is er meer ruimte nodig, zodat fietsers elkaar veilig voorrang kunnen geven. De verkeerssituatie aan de noordkant op het kruispunt met Vasteland en Schiedamsedijk is aangepast om fietsers en voetgangers meer ruimte te geven. Zo wordt het fijner en veiliger om hier te fietsen en te lopen.

30 wordt het nieuwe 50.
In oktober 2020 de nam Tweede Kamer met ruime meerderheid een motie aan om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom standaard op 30 kilometer per uur te stellen in plaats van 50. Een maand later nam de Gemeenteraad van Rotterdam een soortgelijke motie aan. Het zal nog heel wat voeten in de aarde hebben, maar op deze manier komen we in de stad tot een veiliger en prettiger fietsomgeving.

 

Maar zijn we nu tevreden?
Fietsje-nooit-genoeg is dat nog lang niet, want we willen ook graag de scooters van het fietspad en de vervuilende brommers de stad uit. Én we willen de straat terug (zie elders op deze site).