Door: Leon Erkelens, voorzitter Fietsersbond Rotterdam 18 juni 2020

De verkeersexperimenten zijn wél een goed idee

De verkeersexperimenten zijn wel een goed idee

Enige tijd geleden is er in het AD een artikel verschenen, waarin gezegd wordt dat de verkeerssituatie in Rotterdam door de experimenten van Judith Bokhove zo verschrikkelijk is. Helaas is het artikel zeer eenzijdig gericht op de automobilist en zijn verstokte autogebruik. Op geen enkele manier wordt aandacht gegeven aan de mogelijkheid om een andere vervoersmodaliteit te kiezen. In het artikel komt nota bene een arts van het Erasmus MC aan het woord die aan de Pleinweg woont en die aangeeft met de AUTO naar zijn werk te gaan. Een beter voorbeeld van hoe het niet hoort is niet denkbaar!

We willen een mooie en gezonde stad
Het doel van de experimenten is dat we een mooie en gezonde stad krijgen. Een stad dus met meer groen en met meer ruimte voor voetgangers, fietsers en terrassen. En als je naar de stad kijkt, is het er de auto waar die ruimte vandaan moet komen. Als iemand andere ideeën heeft, dan horen we dat graag (Spoiler: gaat niet lukken).

Je hebt een keuze
Even naar de bewoners die het zo moeilijk vinden hun wijk uit te komen (Katendrecht, Wilhelminapier): Waar gaan ze naar toe dan? Onderzoek wijst uit dat nog steeds veel ritten tot 5 km met de auto worden gedaan. Als men daarmee stopt, dan valt er niets meer te klagen omdat je dan een flink deel van de huidige fileklanten kwijt bent. Dus: deze experimenten en daaropvolgende maatregelen zijn nodig om mensen andere keuzes te laten maken.

Als je ver weg gaat (zeg bijvoorbeeld naar Eindhoven) dan is tien minuten oponthoud in de stad geen probleem. Maar voor korte ritjes (wanneer je met de fiets sneller was geweest), ja, dan begrijpen we dat je geïrriteerd raakt. Die irritatie moet echter niet gericht zijn op de gemeente (dat die snelwegen door het centrum of zo zou moeten maken), nee, die irritatie moet de automobilist op zichzelf richten. Waarom kies ik in vredesnaam voor de auto voor verplaatsingen binnen de stad?

Na omzetdip komt de fietser
Door minder ruimte voor de auto te bieden gaan mensen mogelijk voor een andere modaliteit kiezen (en dat gaat positieve effecten op hun gezondheid hebben). Nu zijn ze nog verstokte automobilisten, dus we begrijpen dat er nu een dip zit in de omzet van winkeliers. Verandering is moeilijk, maar als er straks meer mensen aan gewend raken, komen er vier fietsers in plaats van twee automobilisten naar je winkel. Ook daar is onderzoek van bekend: dat autoluwe straten prettiger zijn en mensen uitnodigen tot verblijven (en kopen). Voor zover wij weten een belangrijk doel van winkels.

Zeven stadsprojecten
Naast het eenzijdige artikel over de experimenten, verschenen in verschillende media ook de plannen van de gemeente om in de openbare ruimte te investeren. En wat een mooie plaatjes! Geweldig, daar wil elke Nederlander wel wonen en elke toerist naar toe komen! En om dat mogelijk te maken, die visie op de gezonde en leefbare stad, moet er geëxperimenteerd worden.

Het betreffende artikel in AD “Verkeersexperimenten leiden tot files en frustratie” vind je hier.

Meer informatie over de zeven stadsprojecten: klik hier

Categorieën