Doorgaand verkeer geweerd in het Oude Westen

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Eendrachtsplein

Fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer krijgen meer ruimte op het Kruisplein en het Eendrachtsplein. Ongeveer de helft van het gemotoriseerd verkeer rondom de West-Kruiskade en de Nieuwe Binnenweg heeft het Oude Westen niet als bestemming of vertrekpunt. Automobilisten gebruiken de route om de stad te doorkruisen. Dat maakt oversteken voor fietsers en voetgangers moeilijk en gevaarlijk.

Als experiment vanuit de Rotterdamse Mobiliteits Aanpak (RMA) worden een aantal afslagen op het Kruisplein en het Eendrachtsplein voor gemotoriseerd verkeer afgesloten.

Voor automobilisten is vanaf de Mauritsweg de West-Kruiskade niet meer te bereiken en vanaf de Westkruiskade is het Kruisplein niet meer bereikbaar.

Ook op het Eendrachtsplein worden wegen afgesloten, zodat automobilisten nog maar een beperkt aantal afslagen kunnen nemen. Voor automobilisten vanaf het Eendrachtsplein is de Nieuwe Binnenweg niet meer te bereiken en vanaf de Nieuwe Binnenweg is de Mauritsweg onbereikbaar.

De afsluitingen moeten leiden tot een afname van het doorgaande verkeer, waardoor het veiliger wordt voor fietsers en voetgangers die moeten oversteken. Er is dan ook meer ruimte voor verkeer met een bestemming in het Oude Westen. Een afname van het doorgaande verkeer zorgt ook voor betere luchtkwaliteit voor de inwoners van het Oude Westen. Het experiment duurt minimaal 4 maanden, maar kan langer duren wanneer er nog langere tijd beperkende Corona-maatregelen van kracht zijn.

Wethouder Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal wil zo snel mogelijk met het experiment beginnen: “De werkzaamheden geven nu weinig overlast, omdat er veel minder verkeer is. En wanneer het straks weer drukker wordt, kan het doorgaande verkeer niet meer door het Oude Westen rijden, omdat hun sluiproute door de binnenstad er niet meer is.”

  • Met de Rotterdamse Mobiliteits Aanpak werkt de gemeente aan een bereikbare en gezonde stad. Het aantal fietsers en voetgangers stijgt en Rotterdam wil daar in de binnenstad ruimte voor bieden. Na het experiment in het Oude Westen, starten dit jaar nog andere experimenten binnen de RMA:
  • Meer ruimte voor fietsers en voetgangers op de Erasmuscorridor, het experiment start 25 mei
  • Schonere lucht rondom de Maastunnel en de aanrijroutes, het experiment start 2 juni Autoluwe veilige schoolomgeving, het experiment start in het nieuwe schooljaar.
Eendrachtsplein-kaart
Eendrachtsplein kaart
Kruisplein
Kruisplein
Kruisplein-kaart
Kruisplein kaart

Categorieën