Google en de groei van het Rotterdamse fietsverkeer

Enige tijd geleden las ik in een krant (De Telegraaf van 14 februari om precies te zijn) dat het gebruik van de fiets in Rotterdam voor woon-werkverkeer was gestegen. De lead van het bericht luidde als volgt: ‘De fiets wint terrein in het woon-werkverkeer in Rotterdam met maar liefts 30 procent’.

Deze lead bleek maar gedeeltelijk waar. Het tellingen hadden namelijk alleen in het havengebied plaatsgevonden. Bovendien hangt de stijging samen met initiatieven om vanwege de werkzaamheden aan de A15 alternatief vervoer te stimuleren. Dus hoe mooi deze resultaten ook lijken, ze vertegenwoordigen maar een deel van het Rotterdamse verhaal.

Het maakte mij wel nieuwsgierig naar de rest van de stad. Was daar ook sprake van een toename?

Vast wel.

Dat kon ik zelf constateren als ik naar m’n werk in de binnenstad fietste.

Maar hoe groot was die toename dan?

 

Google weet (bijna) alles. Ik typte daarom in: ‘groei fietsverkeer Rotterdam’. Google geeft de gebruikelijke lijst met links. Maar wat zie ik daarboven staan? ‘Bedoelde u: groei autoverkeer Rotterdam’?

Nee, dat bedoelde ik niet, want dan zou ik wel ‘auto’ in plaats van ‘fiets’ hebben ingetikt.

Het maakte me nieuwsgierig naar het omgekeerde. Als ik nu intikte ‘groei autoverkeer Rotterdam’, zou Google dan ook zo behulpzaam zijn en vragen of ik eigenlijk niet ‘groei fietsverkeer Rotterdam’ bedoelde?

Zo gezegd, zo gedaan. Maar nee, mooi niet; nu vraagt Google niet of ik iets anders bedoelde.

Moet ik hieruit concluderen dat Google ‘fiets’ eigenlijk een beetje rare zoekterm vindt; een soort zwakzinnig broertje van ‘auto’?

Het fietsbeleid beschouwt men op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau als waardevol en nuttig. Maar in de virtuele wereld (‘in the cloud’ als het ware) valt nog een wereld te winnen voor de Fietsersbond, zoveel mag duidelijk zijn.

 

Willem Visser

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *